De vaststellingscommissie beoordeelt of door de ontwikkelgroepen aangeleverde exameninstrumenten voldoen aan de kwaliteitsafspraken die zijn gemaakt met het bestuur van SOESV. Deze afspraken hebben betrekking op de invulling die SOESV in de exameninstrumenten geeft aan de product-, proces- en organisatie-eisen uit de Norm valide exameninstrumenten.
De vaststellingscommissie controleert bij ieder exameninstrumentarium bijvoorbeeld of wordt voldaan aan de afspraak dat het streven is om het kwalificatiedossier 100% te dekken, maar ook of de afgesproken beoordelingssystematiek en beoordelingsvormen consequent worden toegepast. Bovendien gaat zij na of de ontwikkelgroepen de gemaakte inhoudelijke keuzes (ook en juist wanneer wordt afgeweken van de gebruikelijke invulling van de kwaliteitsafspraken) voldoende hebben onderbouwd.
De vaststellingscommissie bestaat uit acht leden. Zij worden veelal door de school waar zij werkzaam of mee verbonden zijn, voorgedragen. De uitvoeringsorganisatie voert een kort sollicitatiegesprek met ieder aspirant-lid. Bij gebleken geschiktheid wordt hij of zij vervolgens ter benoeming voorgedragen aan het bestuur. Het bestuur benoemt het nieuwe lid dan formeel.
De vaststellingscommissie vergadert minimaal vier keer per schooljaar. De vergaderingen worden gepland, georganiseerd en begeleid door een examenontwikkelaar vanuit uitvoeringsorganisatie Examenservices. Deze examenontwikkelaar zorgt tevens voor de verslaglegging.
Alles wat van belang is met betrekking tot het functioneren van de vaststellingscommissie, is vastgelegd in het reglement van de commissie.